Aanleg werkeiland Oosterschelde
Delen via:   

14 / 06 / 2018

De huidige hoogspanningsverbinding tussen Borssele en Rilland wordt momenteel maximaal benut voor het transport van elektriciteit. Dit betekent dat er geen onderhoud meer kan worden uitgevoerd aan de hoogspanningsverbinding. Om ook nog de in de toekomst opgewekte windenergie te kunnen transporteren is een nieuwe 380 kV hoogspanningsverbinding tussen Borssele en Rilland nodig. TenneT is gestart met de aanleg van een buitendijks werkeiland in de Oosterschelde bij Krabbendijke ter voorbereiding op de bouw van deze nieuwe hoogspanningsverbinding.

Het project Zuid-West 380 kV West (de nieuwe hoogspanningsverbinding) is nog in afwachting van de uitspraak van de Raad van State. Pas nadat het plan onherroepelijk is geworden, gaat TenneT bouwen aan de nieuwe verbinding. Om het windpark op zee bij Borssele tijdig te kunnen aansluiten moeten nu al voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd. TenneT wil voorkomen dat het project te veel vertraging oploopt om het uiteindelijke doel te realiseren: een betrouwbaar en toekomstbestendig elektriciteitsnet met voldoende capaciteit in 2020.

Werkeiland bij Krabbendijke
Om in de toekomst een hoogspanningsmast buitendijks in de Oosterschelde te kunnen bouwen is een werkeiland nodig. Dit eiland mag vanwege de (water)veiligheid niet in het stormseizoen worden aangelegd. Bovendien heeft de grond enige tijd nodig om in te klinken. Aannemer Heijmans-Europoles start medio juni met de aanvoer van materiaal. Het transport voor de dijkopgang vindt plaats op 18, 19 en 21 juni. Het transport voor zand en steenslag vindt plaats vanaf week 33 t/m 39 (medio augustus tot eind september). Na de aanleg van het eiland volgt een periode dat het zand moet inklinken. Zo ontstaat een stevige bodem waarop later, als het plan onherroepelijk is, de nieuwe mast gebouwd kan worden.

Transportroute
Het vrachtverkeer volgt de volgende route: A58 afslag 33 -  N673 - Olzendedijk - Koksedijk - Inundatieweg - Kruisweg - Windgat - Platte Bank – mast 1084. En ze volgen dezelfde route weer terug. De transportroute is weergegeven op onderstaande kaart:

Verkeersveiligheid
Verkeersregelaars zorgen ervoor dat fietsers op het fietspad langs de Oosterschelde veilig het werkterrein kunnen passeren. Het fietsverkeer tussen Yerseke en Krabbendijke heeft een apart fietspad, met uitzondering van de Inundatieweg. Daar worden fietsers via de naastgelegen Nieuwlandse Binnendijk geleid met hulp van bebording en verkeersregelaars. Door middel van verkeersborden worden overige weggebruikers geattendeerd op het bouwverkeer. Verder worden geen wegafsluitingen of omleidingen ingesteld. Uiteraard neemt de aannemer de geldende verkeersmaatregelen in acht en ontvangen chauffeurs specifieke veiligheidsinstructies voor de lokale situatie. Desondanks is het voor uw eigen veiligheid belangrijk dat u alert bent in de buurt van bouwverkeer en rekening houdt met de dode hoeken.